Rozróżnienie pachołków drogowych i miejsca zastosowania

Pachołki drogowe to elementy infrastruktury drogowej, które bezpośrednio mają wpływ na bezpieczeństwo kierowców na jezdni. Można je ustawiać w miejscach niebezpiecznych, na przykład w strefach uszkodzeń nawierzchni drogi. Informują także kierowców o konieczności ominięcia uszkodzonego terenu i wybrania opcjonalnej trasy.

Rodzaje pachołków drogowych

Istnieje kilka rodzajów pachołków drogowych. Produkty te mają formę stożków i wykonane są z gumy bądź tworzywa PCV. Najczęściej występują w biało-czerwonych kolorach lub biało-pomarańczowym zestawieniu barw. Poziome, odblaskowe pasy na stożkach drogowych spełniają swoje zadanie także nocą, kiedy są dobrze widoczne dla kierowców.

Wśród często stosowanych akcesoriów bhp znajdują się również tak zwane pachołki końcowe i początkowe z możliwością zamontowania świateł ostrzegawczych.

Wyróżniamy pachołki drogowe:

  • U-23a o wysokości 100 cm i kwadratowej podstawie 50×50 cm,
  • U-23b o wysokości 75 cm i podstawie w formie kwadratu 40×40 cm,
  • U-23c o wysokości 50 cm i podstawie w kształcie kwadratu 30×30 cm,
  • U-23d o wysokości 30 cm i podstawie o wymiarach 20×20 cm.

Pachołki drogowe różnią się też szerokością pasa odblaskowego. Dostępne są pachołki z pasami o szerokości 7,5 cm, a nawet 20 cm. 

Na autostradach ustawia się pachołki drogowe o wysokości przynajmniej 75 cm. Te produkty są najlepiej widoczne z większych odległości czy przy znacznej prędkości pojazdów. Najczęściej produkuje się je z gumy, kauczuku, tworzywa PE czy PCV, ponieważ materiały te zapewniają wysoką odporność stożków drogowych na działania niekorzystnych warunków atmosferycznych. Istotna jest też elastyczność produktów, co oznacza, że po najechaniu na słupek, powinien się on uchylić lub przesunąć.

Gdzie stosuje się pachołki drogowe?

Produkty te najczęściej ustawia się w miejscach, gdzie konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa. Zadania pachołków drogowych obejmują przede wszystkim rozdzielenie kierunków jazdy pojazdów, wyznaczanie toru jazdy czy zwężenia jezdni. Ponadto pełnią funkcje:

  • zabezpieczania świeżo malowanych pasów,
  • oznakowania dziur i innych zagrożeń na drodze,
  • wyznaczania wyłączonych z użytkowania obszarów.


Pachołki drogowe często wykorzystuje się do oznaczania krawędzi jezdni, zwłaszcza na zakrętach i w miejscach, gdzie droga zmienia kierunek. Te produkty bhp można stosować do oznaczania granic chodników i ścieżek rowerowych, pomagając w zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Umieszczenie pachołków na chodnikach może pomóc w zapobieganiu parkowaniu samochodów na tym obszarze, co zwiększa bezpieczeństwo dla pieszych. Ponadto stożki drogowe można stosować do oznaczania przejść dla pieszych, zwłaszcza w obszarach, gdzie droga jest szeroka.
Warto wiedzieć, że pachołki drogowe można ustawiać w miejscach, w których istnieje ryzyko kolizji lub gdzie występują inne niebezpieczeństwa. Wówczas informują kierowców o konieczności zachowania ostrożności. W wielu przypadkach stożki drogowe wykorzystuje się do kierowania ruchem, na przykład podczas prac drogowych, gdzie konieczne jest wprowadzenie zmian w jego organizacji. Często produkty te wyznaczają obszary, gdzie ruch pojazdów jest zabroniony, na przykład na terenach zielonych, placach zabaw lub innych terenach o ograniczonym dostępie. Dodatkowo pełnią funkcję zabezpieczania przeszkód drogowych, takich jak drzewa, słupy czy znaki drogowe. Na obszarach rekreacyjnych mogą wyznaczać trasy przeznaczone dla rowerzystów lub biegaczy. Z kolei w przypadku wydarzeń specjalnych, koncertów czy innych tymczasowych działań, pachołki służą do oznaczania miejsc parkingowych, kierowania ruchem czy tworzenia bezpiecznych stref.

Zastosowanie stożków drogowych jest bardzo szerokie, można je ustawiać na placach manewrowych, na prywatnych posesjach, w miejscach wokół obiektów przemysłowych o znacznym natężeniu ruchu czy na stacjach benzynowych. Dzięki elastyczności i uniwersalności, pachołki drogowe są istotnymi elementami infrastruktury drogowej. Mają wielorakie zastosowanie. Pomagają w zwiększeniu bezpieczeństwa i efektywnej organizacji ruchu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiemnaście − 9 =